לעקיבא שלום רב !
ברצוני להעביר אליך את רשמי מהסיור הלימודי ולהביע בזאת את רשמי העמוקים לשורשי תרבות יהודית שלא נמחקה גם אם המרכז התרבותי היהודי נמחק ויהודים כבר אינם במספר רב במקומות הללו . יש עוד הרבה ללמוד על המרכזים היהודיים שהיו שם . כמורה להיסטוריה וספרות הוסיף לי הרבה להיות במקומות עליהם לימדתי .כמעפילה בלתי לגלית לא"י , שברחה מהגולה באוניה "רפיח" , ששורשי נמשכים אחורה הדור ה-12 לבעש"ט מצד הבת אידל . להיות קרוב לטרנסניסטריה ולעיר מוגילב -זה אומר לי הרבה ,כי לשם גורשו משפחת אימי ודודי ודודתי נספו במוגילב (מוגילב מזרחית למינסק).
בס"ד סיוון-תמוז תשע"ד יוני –יולי 2014
מסע בּעקבות יהודי ליטא לאטביה וּבּלארוּס
לתוּר וּלסייר בּעקבוֹת ילדוּת נשכּחַת ,
לגלוֹת עדוּת מצוּלמת והדמעה רוֹתחת,
לנסוֹת להבין את השתיקה הרוֹעמת שנעטפה בִּשֹחוֹק ,
של הוֹרים שאת זיכרוֹנוֹתיהם המרים רצוּ לִמחוֹק ולִדחוֹק .
לחזוֹר לִמקוֹם הילדוּת אחרי הרבּה שָנִים ,
לחפש בּמפּה וּלאתר מקוֹמוֹת שבּהם מעוּניינִים ,
לִמצוא את הַבּית הַפְּרטי ,בּית הַכּנסת , בּית המדרש , וּבניין היְֹשִיבה ,
לִראוֹת מה שֹרד ונוֹתר בְּעליבוּתוֹ וּמה הִֹשתנה בַּסביבה .
להלך בְּסמטאות הגטוֹ שהיו רחוֹבוֹת היהודִים ,
לגלוֹת בּתי עץ עתיקים ששֹרדוּ וּבתי עץ אוֹ אבן מהוּדרִים ,
הסמטאוֹת בְּדוּמיה מספּרוֹת על יהוּדים שנלקחוּ לכּיכּר העיירה ,
ונעמדוּ מוּל כּתוֹת יוֹרים ושוֹרפים כּגוֹרל בִּלתי נִמנע אָיוֹם ונוֹרָא .
להלך בַֹּשבִילִים וּלחפש את המנילוֹת בַּיערוֹת ,
לגלוֹת בְּקרחת היערוֹת את הטֵרסוֹת והאנדרטאוֹת שעל הזוועוֹת מספּרוֹת ,
להלך בְּבתי העלמין ההרוּסים ואת מצבוֹת הנִרצחִים לייצב וּלגלוֹת ,
לקוֹנן בְּקִברי צדִיקִים על קהילוֹת של יהוּדִים שנרצחוּ ולשֹאת תפִילוֹת .
לקוֹנן על חיים יהוּדייִם תוֹרנייִם שהיו בַּגולה ,
לקוֹנן על תרבּוּת יהוּדִית עֹשִירה וּגְדוֹלה ,
על תלמידי חכמים הבּקיאים בַּתוֹרה ,בַּהלכה וּבקבּלה ,
ועל רבּנִים גְדוֹלים וּמנהִיגֵי קהִילה .
בְּסיוּר מאוּרגן לסייר בְּלי הסוּס ,
אל לאטביה , ליטא ובּלארוּס,
תחילה אל עיר הבּירה ריגה לטוּס ,
נוחתים ומסיירים בּעיר רגלי וגם בּאוטובּוס
את הבּוקר הראשוֹן להתחִיל בִּתפילת שחרִית ,
בְּבית הַכְּנסת בְּריגה עם אנשי הקהילה שהם השארִית ,
לאחר ארוחת בּוקר כֹּשרה,
לצאת לדרך בְּעקבוֹת מה שהיה וּמה שקרה .
לעצור בִּשְֹרידי בּית הַכּנסת גוגול,וּבאנדרטה לזכר הנרצחים היהוּדִייִם ,
להתבּונן גם בּאנדרטה לחסידי אוּמוֹת העוֹלם שהצילוּ יהוּדִים,
להמשיך בִּנסיעה אל היערוֹת מחוּץ לעיר ריגה ,
אל פוֹנאר שהיה גיא ההריגה .
בִּיער הרחק מעיני הַבְּריוֹת ,
נרצחו אלפי יהודים בּיריוֹת ,
ונפלו שדוּדִים אל הבּורוֹת ,
קברי האחִים היוּ לטרסוֹת .
לנסוֹע לבּויסק –עירו של הרב קוק ,
לסייר בִּרחוֹבוֹת היהוּדִים וּבכּיכר הֹשוּק ,
לראוֹת את שֹרִידי בּית הכּנסת וּמשחטת בּשֹר כֹּשרה פּעִילה ,
והגשם יוֹרד ולנוּ המטריה מוֹעִילה .
עוֹברים את הגבוּל לליטא ,
ונוֹסעים אל העיר פּונוביז החמישית בּגוֹדלה בּליטא ,
להלך בּרחוֹבוֹת שהיה הרוֹבע של היהוּדִים ,
לראוֹת את בּתי העץ העלוּבִים .
לראוֹת היכן הייתה ישיבת פּונוביז הגדולה,
להבִין כּי על הקהילה הכּוֹרת עלה,
לגלֹת כּי בּית העלמִין נחרש והיה לגינה גדוֹלה ,
ורק האנדרטה הניצבת את זכרם מעלה .
היוּ בּתי כּנסת בּהם נשֹאוּ חזנים מפוּרסמים תפילוֹת יפוֹת ,
היוּ בּתי מדרש ויֹשִיבוֹת רבּות בּהם למדוּ תוֹרת מוּסר אבוֹת ,
השוֹאה הפכה אוֹתם לחוֹרבוֹת , אך היהדוּת מתקיימת ונשארת לדוֹרוֹת ,
רק האנדרטאוֹת והמוזיאוֹנים מנצִיחִים את הזוועוֹת-זו חוֹבת הלבבוֹת .
אִם יתקיים הכּתוּב בּספר הספרים:" זכוֹר יְמוֹת עוֹלם,בִּינוּ שְנוֹת דוֹר ודוֹר".
וּבעוֹלם תהיה שאיפה לסוֹבלנוּת בּין עמים ודתוֹת בְּכוֹל דוֹר ,
את לִקחי השֹנאה והמלחמוֹת יֹש לזכּוֹר ,
כּך תתקיים ההבנה איך את השלוֹם נשמוֹר ונִנְצוֹר .
שושנה שטרן
[הולם הלב ,ועל חוויות הסיור העט כותב]